با بالا رفتن قیمت جوهر، کاهش مصرف جوهر پرینتر به یکی از دغدغه‌های کاربران خانگی و اداری تبدیل شده است. در حال حاضر جوهر پرینتر یکی از گران‌قیمت‌ترین اقلام مصرفی در چاپ است که با توجه به شرایط بازار و نوسانات ارزی، قیمت آن همواره در حال افزایش است.

در این مقاله از آوا فرهنگ آریا به بررسی روش‌ها و ترفند‌هایی پرداخته‌ایم که با اجرای آنها می‌توانید مصرف جوهر پرینتر خود را تا ۴۰٪ کاهش دهید. با ما همراه باشید.

معرفی راهکارهای کاهش مصرف جوهر در پرینتر

کاهش مصرف جوهر پرینتر نه تنها به صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک می‌کند بلکه باعث افزایش عمر دستگاه و کاهش نیاز به تعویض مکرر کارتریج نیز می‌شود. در ادامه به روش‌های مختلفی از تنظیمات ساده مانند استفاده از حالت چاپ اقتصادی تا استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته اشاره کرده‌ایم.

استفاده از حالت چاپ اقتصادی

استفاده از حالت اقتصادی (Economy mode) یکی از موثر‌ترین روش‌ها برای کاهش مصرف جوهر در پرینترها است. این حالت به گونه‌ای طراحی شده که با کمترین مقدار جوهر در هر چاپ، میزان مصرف جوهر را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد.

در حالت چاپ اقتصادی پرینتر می‌تواند تا ۵۰٪ از مصرف جوهر را کاهش دهد و کارتریج‌های جوهر مدت زمان بیشتری دوام می‌آورند که این به معنای کاهش هزینه‌های جاری است.

با فعال کردن حالت چاپ اقتصادی در پرینتر، کیفیت چاپ کمی کاهش می‌یابد. در واقع این حالت برای چاپ‌های روزمره که نیازی به کیفیت بالا ندارند مناسب است، اما برای چاپ اسناد مهم توصیه نمی‌شود.

نحوه فعالسازی چاپ اقتصادی در پرینتر

برای استفاده از قابلیت چاپ اقتصادی در پرینتر، پس از زدن دکمه پرینت در نرم‌افزار ورد یا PDF، صفحه پرینت باز می‌شود. در این صفحه روی گزینه Printer Properties کلیک کرده و سپس به سربرگ Paper quality بروید. در این بخش تیک دکمه Econo Mode یا Draft Mode را فعال کنید.

فعال سازی حالت چاپ اقتصادی - 01 فعال سازی حالت چاپ اقتصادی - 02

تنظیم کیفیت چاپ

این روشی کمی حرفه‌ای‌تر از روش قبلی است و به کاهش مصرف جوهر پرینتر کمک می‌کند. با تنظیم کیفیت چاپ می‌توانید مقدار جوهری که در هر صفحه استفاده می‌شود را مدیریت کنید و بسته به نیاز خود، بین کیفیت و میزان مصرف جوهر تعادل ایجاد نمایید.

با کاهش کیفیت چاپ برای اسناد معمولی و روزانه می‌توانید مصرف جوهر پرینتر را تا ۳۰٪ کاهش دهید. همچنین با کاهش کیفیت، سرعت چاپ نیز افزایش می‌یابد که به خصوص در مواردی که نیاز به چاپ سریع دارید می‌تواند به شدت مفید واقع شود.

البته این روش معایبی نیز دارد، اگر تجربه کافی در کار با پرینتر نداشته باشید ممکن است با تنظیم اشتباه کیفیت چاپ و کاهش بیش از حد آن، باعث کاهش وضوح و کیفیت چاپ تصاویر و متون شوید. این مساله به خصوص در چاپ اسناد مهم یا تصاویر با جزئیات بالا می‌تواند مشکل ساز شود.

استفاده از فونت‌های بهینه

یکی از ترفندها و راهکارهای کمتر شناخته شده ولی موثر برای کاهش مصرف جوهر در پرینترها، استفاده از فونت‌های کم مصرف است. این فونت‌ها به گونه‌ای طراحی شده اند که با مصرف کمترین جوهر متون را به صورت خوانا و قابل قبول چاپ کنند. البته این مورد برای زبان انگلیسی که فونت‌های متنوع و بهینه تری دارد تاثیر بیشتری دارد اما همچنان در زبان فارسی نیز تاثیر محسوسی در کاهش مصرف جوهر خواهد داشت.

به عنوان مثال فونت هایی مانند Ecofont و Century Gothic به گونه‌ای طراحی شده اند که در مقایسه با فونت‌های سنتی مانند Arial یا Sans serif جوهر کمتری مصرف کنند. استفاده از این فونت‌ها می‌تواند مصرف جوهر پرینتر را تا ۳۰٪ کاهش دهد که در طولانی مدت باعث صرفه جویی قابل توجهی می‌شود. این روش برای سازمان‌هایی که به صورت روزانه متون داخلی زیادی چاپ می‌کنند می‌تواند به شدت موثر باشد.

برای استفاده از این فونت‌ها باید چند نکته را در نظر بگیرید؟

  • اولین نکته این است که برخی از این فونت‌های کم مصرف ممکن است از نظر بصری چندان جذاب نباشند و در برخی موارد حتی خوانایی متون را تحت تاثیر قرار دهند.
  • دوم اینکه برای اسناد مهم و رسمی که کاربرد روزمره و عادی ندارند استفاده از این فونت به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

اگر فونت‌های کم مصرف به صورت پیش فرض در سیستم وجود ندارد می‌توانید آنها را از اینترنت دانلود کرده و نصب کنید، پس از نصب کردن فونت، امکان استفاده از آن در تمام نرم‌افزارهای پردازش متن مانند ورد برای در دسترس خواهد بود.

استفاده از نرم‌افزارهای کاهش مصرف جوهر

استفاده از نرم‌افزارهای کاهش مصرف جوهر به عنوان یکی از راهکارهای پیشرفته مصرف بهینه جوهر به شمار می‌رود که می‌تواند تاثیر زیادی روی هزینه‌ها داشته باشد. نرم‌افزارها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با تنظیمات خاص،‌ میزان جوهر مصرفی در هر صفحه چاپ را تا ۵۰٪ کاهش دهند.

این نرم‌افزارها تقریبا از همان روش تنظیم کیفیت چاپ که آموزش دادیم برای کاهش مصرف جوهر استفاده می‌کنند اما به شیوه‌ای بسیار پیشرفته‌تر و دقیق تر. به همین دلیل امکان اینکه در برخی موارد کیفیت چاپ اسناد قابل قبول نباشند طبیعی است.

به دلیل تنظیمات پیشرفته برخی از این نرم‌افزارها ممکن است استفاده از آنها برای برخی افراد دشوار باشد پس اگر تجربه کافی در استفاده از پرینتر و نحوه عملکرد آن دارید حتما از این نرم‌افزارها برای کاهش مصرف جوهر و کارتریج استفاده کنید.

نرم‌افزار Ecofont

یکی از بهترین نرم‌افزارها، نرم‌افزار Ecofont است. این نرم‌افزار با ایجاد حفره‌های بسیار کوچک درون حروف، میزان جوهر مصرفی را کاهش می‌دهد بدون اینکه خوانایی متن تحت تاثیر قرار بگیرد. این نرم‌افزار برای چاپ اسناد متنی طراحی شده و همچنین استفاده از آن بسیار آسان است به طوری که حتی افراد مبتدی نیز می‌توانند از این برنامه استفاده کنند.

البته بهتر از پیش از استفاده از این نرم‌افزار اطلاع داشته باشید که این نرم‌افزار همانطور که گفته شد برای چاپ اسناد متنی طراحی شده و استفاده از آن برای چاپ اسناد تصویری توصیه نمی‌شود.

نرم‌افزار Pretonsaver

این برنامه را می‌توان نسخه پیشرفته نرم‌افزار Ecofont دانست. این نرم‌افزار از فناوری حذف پیکسل‌های اضافی استفاده می‌کند تا جوهر کمتری مصرف شود. قابلیت اضافه‌ای که این نرم‌افزار به می‌دهد تنظیم درصد کاهش جوهر است، یعنی به صورت دستی می‌توانید درصد کاهش جوهر را کنترل کنید.

البته همانظور که گفته شد این نرم‌افزار قابلیت‌ها و تنظیمات پیشرفته‌ای را در اختیارتان می‌گذارد، پس پیشنهاد می‌کنیم که اگر تخصص کافی در کار با انواع پرینتر ندارید از این نرم‌افزار استفاده نکنید زیرا تنظیمات حرفه‌ای این نرم‌افزار به صورت تخصصی و حرفه‌ای برای شرکت‌ها و ادارات با حجم چاپ بالا طراحی شده است که نیاز به مدیریت دقیق مصرف جوهر دارند.

نرم‌افزار FinePrint

نرم‌افزار FinePrint را یک نرم‌افزار چند کاره می‌توان در نظر گرفت. این نرم‌افزار علاوه بر کاهش مصرف جوهر، ابزارهای دیگری مانند چاپ چندین صفحه روی یک برگه و حذف صفحات خالی را نیز می‌دهد. این نرم‌افزار همچنین قابلیت پیش نمایش چاپ را دارد که به شما کمک می‌کند که در مصرف کاغذ صرفه جویی کنید.

این نرم‌افزار مناسب کسب و کارها و اداراتی است که نیاز به چاپ‌های دقیق و بهینه دارند زیرا تنظیمات این نرم‌افزار امکان کنترل همه جانبه تمام فرآیند‌های چاپ را می‌دهد و قابلیت‌های متعدد این نرم‌افزار ممکن است برای کاربران عادی اضافی به نظر برسد.

به طور کلی اگر هدف صرفه جویی حداکثری در مصرف جوهر برای چاپ متون است، EcoFont گزینه مناسبی است. اما اگر به دنبال یک نرم‌افزار جامع‌تر با قابلیت‌های بیشتر هستید، Pretonsaver یا FinePrint می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

استفاده از پیش نمایش چاپ

یکی از راه‌های موثر برای کاهش مصرف جوهر در پرینتر استفاده از پیش نمایش چاپ است. این امکان را می‌دهد که قبل از ارسال نهایی اسناد به پرینتر، نسخه‌ای از آن را در صفحه نمایش خود مشاهده کنید و در صورت نیاز تغییرات لازم را اعمال کنید. این قابلیت منجر به جلوگیری از اشتباهات چاپی شده و از هدر رفت جوهر و کاغذ جلوگیری می‌کند.

مشکلی که در این روش وجود دارد این است که در برخی موارد، پیش نمایش چاپ ممکن است دقیقا با نسخه چاپی مطابقت نداشته باشد، به ویژه در چاپ‌های گرافیکی یا اسناد پیچیده که از تصاویر و طرح‌های مختلف استفاده می‌کنند.

قابلیت پیش نمایش چاپ در اکثر نرم‌افزارهای پردازش متن مانند Google Doc، Microsoft Word یا Adobe Acrobot وجود دارد. این گزینه معمولا در منوی چاپ (Print) وجود دارد. پس از باز کردن پیش نمایش چاپ، فایل خود را به دقت بررسی کنید و مطمئن شوید که تمامی بخش‌های سند به درستی نمایش داده می‌شود و هیچ اشتباهی در قالب بندی محتوا یا تصاویر وجود ندارد. پس از بررسی و اصلاحات نهایی می‌توانید تنظیمات چاپ خود را انتخاب کنید مانند تعداد صفحات در هر برگه، حالت چاپ و کیفیت چاپ.

خرید کارتریج باکیفیت

خرید کارتریج باکیفیت

خرید یک کارتریج باکیفیت نه تنها می‌تواند عملکرد چاپ را بهبود ببخشد بلکه به کاهش هزینه‌های چاپ و افزایش عمر مفید پرینتر نیز کمک می‌کند. کارتریج‌های باکیفیت دارای فرمولاسیون‌های بهینه‌تری هستند که باعث می‌شود جوهر به صورت یکنواخت‌تر و با بهره‌وری بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. این امر باعث می‌شود تعداد صفحات بیشتری با همان مقدار جوهر چاپ شود.

کارتریج‌های باکیفیت همچنین می‌توانند تصاویر و متون را با وضوح و کیفیت بهترین چاپ کنند که این امر برای افرادی که نیاز به چاپ اسناد حرفه‌ای و گرافیکی دارند اهمیت بالایی دارد. اما از سوی دیگر هزینه بیشتری از کارتریج‌های معمولی دارند.

توجه داشته باشید که هنگام خرید کارتریج پرینتر به گارانتی و خدمات پس از فروش آن توجه کنید. استفاده از کارتریج‌های فیک و بی کیفیت ممکن است با مشکلاتی مثل عدم شناسایی توسط پرینتر و کاهش عمر دستگاه همراه باشند.

استفاده از کارتریج‌های اورجینال و باکیفیت مانند کارتریج HP، کارتریج Canon یا کارتریج Samsung آوافرهنگ‌آریا می‌تواند تاثیر قابل توجهی در کاهش مصرف جوهر داشته باشد. به طور متوسط این روش می‌تواند تا ۱۵٪ بازدهی جوهر را افزایش داده و به بهبود کیفیت چاپ و کاهش نیاز به چاپ مجدد منجر شود.

پس از نصب کارتریج جدید به تنظیمات پرینتر بروید و بررسی کنید که تنظیمات بهینه‌سازی برای استفاده از کارتریج اعمال شده باشد. برخی از پرینتر‌ها ممکن است به تنظیمات خاصی برای بهینه‌سازی مصرف جوهر نیاز داشته باشند.

استفاده از چاپ سیاه و سفید به جای چاپ رنگی

یکی از روش‌های ساده اما به شدت موثر از راهکارهای کاهش مصرف جوهر پرینتر، چاپ اسناد به صورت سیاه و سفید است. این روش بهترین روش برای چاپ اسناد متنی و اسنادی است که نیاز به نمایش رنگ ندارند. چاپ رنگی نیاز به چهار نوع جوهر دارد (سیاه، فیروزه ای، ارغوانی و زرد) درحالیکه در چاپ سیاه و سفید مصرف جوهر رنگی به صفر می‌رسد و تنها نیاز به استفاده از جوهر سیاه دارید.

جوهر‌های رنگی در بازار گران‌تر از جوهر سیاه هستند و به همین دلیل استفاده از این روش یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش هزینه‌های چاپ است مخصوصا در تیراژهای بالا و چاپ‌های حجیم.  همچنین با این کار نیاز کمتری به تعویض کارتریج نیز خواهید داشت.

چاپ سیاه و سفید همواره سریع‌تر از چاپ رنگی است زیرا نیاز به پردازش و ترکیب چندین رنگ وجود ندارد. این امر می‌تواند در پروژه‌های چاپ حجیم یا زمانی که به سرعت چاپ نیاز دارید مزیت مهمی باشد.

برای استفاده از چاپ سیاه و سفید به جای چاپ رنگی تنها کافیست در منو چاپ یا تنظیمات پرینتر گزینه Black & White یا Grayscale را انتخاب کنید.

توجه به هشدارهای پرینتر

هشدارهای پرینتر معمولا زمانی که سطح جوهر پایین است یا کارتریج نیاز به تعویض دارد ظاهر می‌شوند. با توجه به این هشدارها می‌توانید از مصرف بی‌رویه جوهر جلوگیری کرده و در زمان مناسب اقدامات لازم را انجام دهید

هشدارهای مربوط به نگهداری مانند تمیز کردن هد یا کالیبره کردن دستگاه را جدی بگیرید و طبق دستورالعمل‌های پرینتر عمل کنید. این اقدامات می‌توانند از بروز مشکلات جدی جلوگیری کرده و باعث کاهش هزینه‌های چاپ و تعمیر پرینتر از دستگاه شوند.

بروزرسانی پرینتر

یکی از مواردی که اغلب افراد به آن توجه نمی‌کنند بروزرسانی دستگاه است. بروزرسانی فریمور یا نرم‌افزار داخلی پرینتر تاثیر قابل توجهی بر عملکرد دستگاه و بهینه‌سازی مصرف جوهر دارد. همچنین شرکت تولید کننده پرینتر با انتشار این بروزرسانی‌ها باعث عملکرد بهتر دستگاه با انواع کارتریج‌های جدیدتر و کارآمدتر می‌شوند که همین موضوع می‌تواند به صورت غیرمستقیم باعث کاهش مصرف جوهر شود.

برای بروزرسانی فریمور دستگاه کافیست به وب سایت رسمی تولید کننده پرینتر مراجعه کرده و در بخش پشتیبانی یا دانلودها، بروزرسانی جدید فریمور را بررسی کنید. سپس بروزرسانی موجود را دانلود کرده و طبق دستورالعمل آن را روی دستگاه نصب کنید.

تمیز کردن هد پرینتر

هد پرینتر بخشی از دستگاه است که وظیفه پخش جوهر روی کاغذ را بر عهده دارد. و اگر هد دچار خشکی یا گرفتگی شود، جوهر به درستی پخش نشده و باعث افت کیفیت چاپ و افزایش مصرف جوهر می‌شود. در نتیجه مهم‌ترین مزیت تمیز کردن هد پرینتر، بهبود کیفیت چاپ است.

این روش برای افراد مبتدی توصیه نمی‌شود، زیرا اگر این کار به درستی انجام نشود ممکن است به هد آسیب وارد شده و پرینتر نیاز به تعمیر پیدا کند که هزینه آن نیز کم نخواهد بود. همچنین تمیز کردن بیش از حد یا با روش‌های نامناسب ممکن است منجر به فرسایش هد و کاهش عمر مفید آن شود.

این روش زمانی مناسب است که متوجه کاهش وضوح چاپ یا ناهماهنگی در رنگ‌ها شوید. در این مواقع با تمیز کردن هد پرینتر و حذف انسدادهای هد از جریان یکنواخت جوهر اطمینان حاصل کرده و مصرف جوهر دستگاه خود را به طور قابل توجهی کاهش دهید. انجام منظم این کار به خصوص در پرینترهایی که به صورت مداوم کار می‌کنند می‌تواند تا ۲۰٪ از مصرف جوهر را کاهش دهد و همچنین از چاپ مجدد جلوگیری کند.

آموزش تمیز کردن هد پرینتر

برای تمیز کردن هد پرینتر قبل از هر عملی، باید پرینتر را روشن کرده و مطمئن شوید که کاغذ در سینی وجود دارد. همچنین بررسی کنید که جوهر کافی در کارتریج وجود داشته باشد. سپس به منوی تنظیمات پرینتر رفته رفته و در سربرگ Maintenance به قسمت Tools بروید و روی دکمه Clean Heads یا Clean Cartridge کلیک کنید.

سرویس دوره‌ای پرینتر

سرویس دوره‌ای پرینتر می‌تواند تاثیر زیادی روی عملکرد پرینتر و همچنین مصرف بهینه جوهر داشته باشد. با انجام این سرویس‌ها قطعات پرینتر به موقع بررسی و تعویض می‌شوند و از گرفتگی هدها یا خرابی مکانیکی دستگاه و مشکلات دیگر جلوگیری می‌شود.

انجام این سرویس‌ها اگرچه هزینه و وقت شما را درگیر می‌کنند اما در مقایسه با خرید یک پرینتر جدید یا تعمیر اساسی دستگاه به صرفه هستند. شرکت آوا فرهنگ آریا با ارائه خدمات سرویس دوره‌ای پرینتر از هزینه‌های جانبی پیش رو جلوگیری کنید.

اگر نیاز به خدماتی همچون تعمیر پرینتر یا تعویض قطعات فرسوده پرینتر، آپدیت نرم‌افزاری، تمیز کردن هد چاپ و دیگر سرویس‌های پرینتر نیاز داشتید توصیه می‌کنیم که با شرکت آوا فرهنگ آریا تماس بگیرید، متخصصان این شرکت شما را راهنمایی خواهند کرد.

چگونه در جوهر پرینتر صرفه جویی کنیم؟

تعویض مداوم کارتریج‌های پرینتر جوهرافشان شما می‌تواند خسته کننده و پرهزینه باشد. نکات تخصصی Consumer Reports  در ویدئوی بالا به شما کمک می‌کند در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید.

راهکارهای کاهش مصرف جوهر در یک نگاه

برای کاهش مصرف جوهر در پرینتر روش‌های متعددی وجود دارد که می‌توانند به طور قابل توجهی در صرفه جویی هزینه‌های چاپ موثر باشند. از تنظیمات ساده‌ای مانند استفاده از حالت چاپ اقتصادی گرفته تا انتخاب فونت‌های کم مصرف و بهره گیری از نرم‌افزارهای بهینه‌سازی مصرف جوهر. همه این روش‌ها می‌توانند تا حدود ۴۰٪ مصرف جوهر را کاهش داده و و از هزینه‌های اضافی کسب و کارتان بکاهند.

سوالات متداول کاهش مصرف جوهر در پرینتر

خیر، چاپ دو رو باعث کاهش مصرف کاغذ می‌شود اما در چاپ تعداد بالا ممکن است به کاهش مصرف جوهر کمک کند.

بله، استفاده از نرم افزارهای معرفی شده در مقاله می‌تواند کاهش قابل قبولی در میزان مصرف جوهر ایجاد نماید.

بله، تمیز کردن دوره‌ای و منظم هد پرینتر علاوه بر پیشگیری از خراب شدن هد به کاهش پخش و هدر رفت جوهر کمک می‌کند.

منابع

https://www.hp.com/us-en/shop/tech-takes/10-tips-save-on-ink-when-printing

https://www.compandsave.com/blog/posts/how-to-save-on-printer-ink-save-more-with-compandsave.html

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *