پرینترها گاهی اوقات دچار مشکل می‌شوند و ریست پرینتر بسیاری از این مشکلات را می‌تواند حل کند. با ریست کردن، تنظیمات پرینتر به حالت اولیه برمی‌گردد و ایرادات برطرف می‌شوند. برای ریست کردن تنظیمات پرینتر، راهنمای ریست پرینتر کمک زیادی به شما خواهد کرد. در این مقاله به ارائه مراحل و آموزش گام به گام ریست کردن نرم‌افزاری و سخت افزاری انواع پرینتر می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

در چه شرایطی باید پرینتر را ریست کرد؟

اولین چیزی که برای ریست پرینتر باید بدانید زمان انجام آن است. نباید هر زمان مشکلی در پرینترتان ایجاد می‌شود سریعاً سراغ ریست کردن بروید. درست است که ریست کردن مشکلات دستگاه را برطرف می‌نماید، اما در دراز مدت به سخت‌افزار چاپگر آسیب وارد می‌کند. پس استفاده مکرر و بی دلیل از آن اصلاً توصیه نمی‌شود. در ادامه شرایطی که شما را مجبور می‌کند سراغ ریست کردن پرینتر بروید را بیان خواهیم کرد.

مشکلات نرم‌افزاری

پرینترها گاهی اوقات با مشکلات و اختلالات نرم‌افزاری مواجه می‌شوند. بهتر است تا جایی که می‌توانید اختلالات نرم‌افزاری را بدون ریست پرینتر برطرف کنید. اما اگر هیچ راه حلی برای پایان دادن به مشکل ندارید می‌توانید سراغ ریست بروید. در شرایط دشوار، ریست کردن بهترین راه تعمیر پرینتر خواهد بود.

خطا پیکربندی

تغییرات در تنظیمات پرینتر یا فراموشی رمز عبور می‌تواند سبب بروز خطاهای پیکربندی شود. در چنین شرایط بهتر است از ریست کردن پرینتر کمک بگیرید. با ریست کردن می‌توانند تنظیمات را به حالت اولیه برگردانید.

مشکلات اتصال به شبکه

عدم اتصال چاپگر به وای‌فای از اختلالات متداول هر پرینتری می‌باشد، که در این مواقع ریست دستگاه می‌تواند به برطرف کردن این مورد کمک کند.

خطاهای مکرر

 ارورهای مکرر پرینتر  در انجام دستورات از مواردی است که گاها با آن مواجه می‌شویم. بسیاری از این خطاها و مشکلات با ریست کردن پرینتر برطرف می‌شوند. با این حال بهتر است قبل از ریست کردن این مشکلات را توسط متخصص تعمیر پرینتر در محل بررسی نمایید، برای مشاوره با کارشناسان زبده  کافی‌ست با آوا فرهنگ آریا تماس بگیرید و با آن‌ها مشورت کنید.

بازگشت به تنظیمات پیش فرض

پرینترها، دارای تنظیمات با قابلیت تغییر هستند و گاهی اوقات این تغییرات آنقدر زیاد انجام می‌شود که تنظیمات فعلی چاپگر هیچ شباهتی به تنظیمات اولیه آن ندارد. بنابراین نمی‌توانید برای برطرف کردن مشکل به صورت دستی تنظیمات را به حالت پیش فرض برگردانید. نهایتاً مجبور هستید سراغ ریست پرینتر برویم.

انواع ریست پرینتر

انواع ریست پرینتر

روش‌های مختلفی برای ریست پرینتر وجود دارد که می‌توانید براساس شرایط دستگاه مناسب‌ترین روش را انتخاب کنید. در ادامه انواع روش‌های ریست پرینتر را معرفی می‌کنیم:

  • سافت ریست (Soft Reset)
  • نتورک ریست (Network Reset)
  • ریست جزئی (Partial Reset)
  • ریست NVRAM Reset) NVRAM)
  • هارد ریست (Hard Reset)

آموزش قدم به قدم ریست پرینتر

ریست پرینتر در هر کدام از روش‌های گفته شده مراحلی دارد. در ادامه، مراحل ریست کردن پرینتر در هر روش را با جزئیات کامل بررسی می‌کنیم.

آشنایی با سافت ریست

Soft Reset یا ریست پرینتر نرم یکی از آسان‌ترین روش‌هایی است که کاربران پرینتر می‌توانند انتخاب نمایند. برای سافت ریست باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. دکمه روشن/خاموش را فشار دهید تا چاپگر خاموش شود.
  2. سیم برق چاپگر را از  پریز برق جدا کنید.
  3. حداقل ۶۰ ثانیه پرینتر را از جریان برق اصلی جدا نگهدارید.
  4. مجدداً سیم برق را به پریز وصل کرده و چاپگر را روشن کنید.
  5. اکنون بررسی نمایید که آیا مشکل برطرف شده یا کماکان ادامه دارد.

اگر مشکل برطرف شده بود کار دیگری نیاز نیست انجام دهید. با این حال اگر مشکل پابرجا ماند، می‌توانید با تیم پشتیبانی و کارشناسان آوا فرهنگ آریا با شماره 02188316000 تماس بگیرید تا آن‌ها مشکل را برطرف نمایند.

نتورک ریست

از این روش زمانی باید استفاده کنید که ایرادی در اتصال چاپگر به شبکه وجود داشته باشد. برای نتورک ریست پرینتر باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. کنترل پنل پرینتر را پیدا کنید و از طریق آن سراغ تنظیمات شبکه بروید.
  2. بازیابی تنظیمات شبکه یا یک گزینه مشابه آن را انتخاب کنید.
  3. بعد از تنظیم مجدد، چاپگر را دوباره به شبکه وای فای وصل کنید.
  4. دستورالعمل‌ها را دنبال کنید تا پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور به شبکه وصل شوید.

ریست جزئی

ریست پرینتر جزئی برای افرادی مناسب است که بخواهند تنظیمات خاصی را پاک کنند. در این ریست تمام پرینتر بازنشانی نمی‌شود و فقط برخی تنظیمات تغییر پیدا می‌کنند. با نحوه ریست کردن پرینتر جزئی بیشتر آشنا می‌شویم:

  1. برای تنظیمات جزئی ابتدا باید پرینتر خودتان را خاموش کنید.
  2. برای دسترسی به منوی تنظیم مجدد، کلیدهای # و 3 را همزمان فشار دهید. در حالی که این دکمه‌ها را فشار می‌دهید دکمه پاور را هم فشار دهید تا سیستم روشن شود. پس از راه اندازی پرینتر دکمه‌ها را رها کنید.
  3. برای تکمیل  ریست جزئی کافی است دستورالعمل‌ها را دنبال کنید.

ریست پرینتر NVRAM

ریست پرینتر NVRAM می‌تواند حافظه همیشگی چاپگر را پاک کند. این اتفاق تنظیمات خراب یا مشکلات میان افزار را برطرف می‌نماید. اگر می‌خواهید از این روش برای ریست پرینتر hp یا هر پرینتر دیگری استفاده نمایید بهتر است مراحل زیر را  دنبال کنید:

  1. در مرحله اول باید پرینتر را با استفاده از دکمه روشن/خاموش موقتاً خاموش نمایید.
  2. برای دسترسی به منوی تنظیم مجدد در این روش باید کلیدهای 6 و # را به طور همزمان فشار دهید. به محض اینکه چاپگر روشن شد کلیدها را رها کنید.
  3. برای تکمیل ریست NVRAM دستورالعمل‌هایی که سیستم به شما نشان می‌دهد را انجام دهید.

ریست پرینتر سخت‌افزاری یا Hard Reset

ریست پرینتر سخت‌افزاری یا Hard Reset جامع‌ترین روش بازنشانی تنظیمات چاپگر است. برای ریست سخت افزاری پرینترها بخصوص پرینتر لیزری کافی است کارهای زیر را انجام دهید:

  1. در اکثر پرینترهای لیزری کافی است دکمه خاموش یا روشن را فشار دهید تا چاپگر خاموش شود.
  2. در مرحله دوم دکمه RESUME را فشار داده و نگه دارید و نهایتاً  دکمه پاور را فشار دهید.
  3. هر دو دکمه را ۱۰ الی ۲۰ ثانیه نگه دارید تا چاپگر شروع به تنظیم مجدد کند.
  4. پس از تنظیم مجدد، چاپگر خاموش شده و دوباره روشن می‌شود، پس هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشید
  5. در روش هارد ریست شما باید مجدداً چاپگر را از نظر زبان، منطقه و شبکه پیکربندی کنید.

نحوه ریست پرینتر

نکات مهم ریست پرینتر

برای ریست پرینتر خانگی یا اداری بهتر است چند نکته را مد نظر قرار دهید. این نکات عبارتند از:

  • زمانی که تنظیمات پرینتر در حال ریست شدن هست به هیچ وجه پرینتر را از برق نکشید یا آن را خاموش نکنید.
  • وقتی با یک مشکل در پرینتر خودتان مواجه می‌شوید یا خطای خاصی را مشاهده می‌نمایید ابتدا دنبال این بگردید که روش برطرف کردن مشکل چیست. تا زمانی که مطمئن نشده‌اید، ریست کردن می‌تواند آن مشکل را برطرف کند نسبت به آن اقدام نکنید.
  • اگر به این نتیجه رسیدید که مشکل پرینتر با ریست کردن حل نمی‌شود و نیاز به تعمیر سخت افزاری دارد می‌توانید از خدمات و تعمیرات پرینتر شرکت آوا فرهنگ آریا استفاده نمایید تا ضمن آرامش خیالتان، تعمیر پرینتر شما با ضمانت خدمات انجام شود.
  • برای ریست کردن پرینتر حتماً دستورالعمل آن را به طور دقیق مطالعه کنید. فروشگاه ماشین‌های اداری که پرینتر را به شما فروخته است دستورالعمل آن را در اختیارتان قرار خواهد داد.
  • قبل از ریست کردن، نرم افزار درایور پرینتر را بر اساس برند و مدل آن دانلود کنید.

ریست پرینتر در یک نگاه

ریست پرینتر برای افرادی که دائماً با دستگاه خود مشکل دارند یک موضوع جذاب محسوب می‌شود. پس از خرید پرینتر چنانچه با دستگاهتان دچار مشکل شدید ابتدا ایراد را برطرف کنید، در صورتی که مشکل حل نشد می‌توانید سراغ انواع روش‌های ریست کردن بروید. در این مقاله سعی کردیم مهم‌ترین روش‌های ریست پرینتر را بررسی کنیم. در صورتی که هنگام رفع مشکلات پرینتر نیاز به راهنمایی و کمک داشتید می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سوالات متداول ریست پرینتر

بله، با ریست کردن، پرینتر به تنظیمات کارخانه بازگردانده می‌شود.

ریست کردن پرینترهای اچ‌پی براساس نوع و مدل آن متفاوت است، بطور کلی برای ریست کردن پرینتر های HP باید از طریق بخش تنطیمات اقدام نمایید.

منابع

https://www.tonerbuzz.com/blog/resetting-your-printer-to-factory-default-settings/

https://community.wd.com/t/how-to-reset-hp-printer/292777

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *